torsdag 25. juni 2015

Fotografisk tidsreise i Odda

Knud Knudsens motiv fra hjemgården i Odda
Knud Knudsen er født og oppvokst i Odda. Han ble en av Norges viktigste fotografer da han reiste landet rundt fra 1868 - 1915 og dokumenterte landet med sine kamera. Else-Marie Sandal gjorde en kjempe god jobb med å få opp enorme bildemontasjer av Knudsen sine bilder.

Jeg er teknolog og liker digitale løsninger som lærer oss noe om vår egen samtid. Her er noen refleksjoner og løsninger!

Blikk for samtid
Kamera var viktig for Knudsen. Kamera er viktig i dag. Alle knipser, men ser vi egentlig godt nok etter? Har vi fotografens blikk? Leter vi etter motivet og stiller det opp slik Knudsen gjorde? Eller bare knipser vi i vei og velger det beste?

I dag tenker vi ikke over det. Bare knipser i vei. Men den gang var det annerledes. Knudsen hadde et bilde pr gang. Han måtte bruke lang blenderåpning for å få inn nok lys. Derfor måtte modellene stå i ro flere sekunder mens bildet ble fanget.

Dette problematiserte prosessen mye. Spontaniteten var umulig å fange. Dyr og barn fikk uklarhet og aktive bysituasjoner ble enda vanskeligere å fange.

Guttens hånd er ikke rolig og skarpheten forsvinner. 
Gjenskape fortiden
For å belyse selve skaperprosessen i motivet vil jeg at publikum skal observere, arrangere, sammenligne perspektiver og samarbeide med hverandre. Jeg vil at folk virkelig skal "se" på Knudsen sine bilder.

Gjennom denne prosessen blir knud Knudsen vår lærer. Han kna hjelpe deg og meg til å bli mer bevisst komposisjon av bilder, snitt, vinkler, høyde og utsnitt.

På denne måten kan de gjenskape vår fortid, mens vi skaper Knud Knudsen sin fremtid.

Tidsmaskinen skapes
I går var jeg oppe på Tokheim sammen med Jan Reidar Tokheim. Sammen med naboen Oddleiv lagde jeg en liten scene. Dette kjente bildet ble i sin tid skapt på hjørnet av Låven hos Oddleiv.

Jeg fikk de voksne guttene til å stille seg opp slik motivet til Knudsen viser. Så reproduserte jeg det hele med video slik at dere kan oppleve litt av det som er potensialet med dagens teknologi.

Jan Reidar og Oddleiv som "gutter" på hjørnet - 150 år etter Knud Knudsens bilde. 
Når mange personer tar slike bilder og Hashtagger dem skjer noe nytt. Vi kan søke opp alle versjonene. Tenk deg når 100 vis av motivversjoner svever rundt på nettet?

Hardanger Folkeblad oppfordrer sine lesere til å ta sommerbilder og hashtagge disse. Da kan du oppleve Hardanger på denne måten.  Med samme teknologi kan vi reise til Knud Knudsens fremtid.

NVIM vil gjøre produksjon av informasjonsdisplay på de forskjellige stedene. 

Jeg lagde denne filmen og håper den motiverer dere til å ville bli med på denne tidsreisen når vi setter det opp rundt i Odda til høsten.



Hastagging og Instagram
Vi vil at publikum skal t abilder. Vi vil at de skal dele disse. Ved å bruke #kkodda vil vi kunne finne disse bildene og dele dem videre på nye måter.

Her ser dere hvordan #kkodda blir seende ut når den filtreres gjennom Snapwidgets:



Her er det mange muligheter og jeg jobber for tiden med å tenke ut en god tagg-startegi for prosjektet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar