søndag 11. september 2016

Til Trolltunga med Google del 1

Sammen med Googla og Bjørn Heidenstrøm har Odda kommune dokumentert hele veien fra Skjeggedal til Trolltunga. 
Dette er som en drøm for meg. Kultur- og idrettssjef som skal du bidra til folkehelse og turisme, myke næringer og bygge på eksisterende kultur. også kommer Bjørn Heidenstrøm seilende inn i Norske medier med Google Streetview nature.

Da jeg hørte Bjørn bli intervjuet på NRK beta sin podcast gikk jeg rett på Facebook. Fant Bjørn og sendte en melding. Så fant jeg nettsidene hans og satte igang med å ringe.

Hva er dette?

Tenk deg at turister kan klikke seg igjennom hele turen fra Skjeggedal - til Trolltunga. Meter for meter. Se og oppleve utsikten, naturen, vegitasjonen og utsiktene. Hvor bratt er det, hvordan ser det ut, klarer jeg dette, er jeg sterk nok, skal jeg dele opp turen og ligge over på vei opp?

Alt dette kan turister og gjester i vår kommune nå ta stilling til - før de kommer. MEd Google sin teknologi tar vi 15 bilder pr sekund. 900 bilder pr minutt. 54000 bilder i timen. Turen ned tok 4 timer og 15 minutter. Over 200.000 bilder som viser naturen i alle retninger.

Disse bildene kan vi i kommune og turismen bruke til å vise hvordan det ser ut, hva som trengs og hvordan folk kan forberede seg.

Også en ting til:

Alle kjenner Trolltunga. Alle bildene vi viser er fra selve Tunga. men hva med resten av turen? Nå er alt tilgjengelig. Hver meter. Og dette gjør lille Odda kommune sammen med et av verdens største dataselskaper.

Samarbeidet føres videre ved at vi også går opp andre flotte sentrumsnære toppturer. vi har allerede filmet Trolltunga. I neste del skal jeg fortelle litt mer om de andre turene vi tar. Og om fem måneder ligger den første turen ute på nettet.

Her er en film jeg lagde fra turen til Trolltunga. Enjoy!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar