søndag 7. oktober 2018

Plutselig var jeg i Rana

Foto av Roger Marthinsen
Livet går sin gang. Den 1. september 2018 avsluttet jeg som kommunalsjef kultur- og idrett i Odda og startet opp som kultursjef i Rana den 24. september.

Jeg skal utdype mer om hvordan jeg tilnærmer meg jobben senere, men Ranano.no lagde før helgen et intervju med meg. Eller rettere: Journalist Hedda Hiller lot meg snakke og hun klarte å samle trådene. Så her er det betraktninger, minner, tanker, oppgaver og muligheter om hverandre.

Temaene var mange og her har jeg lagt inn noen linker til relevante filmer, og nettsider som forklarer eller utdyper tankene mine for kutur i Rana. Takk til Hedda Hiller for godt arbeid, samt Ranano.no for at jeg får benytte teksten på denne måten. Følg dem gjerne på www.ranano.no.

Hedda Hiller i samtale med kultursjef Lage Thune Myrberget

– Jeg vil få tak i skaperkraften i samfunnet! sier Lage Thune Myrberget og lener seg frem i sofaen. 
Ranas nye kultursjef har hatt ei uke på å bli vant med sin nye jobb, sin nye by og ikke minst et helt nytt kulturliv. Det er mye å ta inn på en gang.
– Det handler om vår unike identitet, og jeg vil bli kjent med de som gjør noe bra i Rana og få frem deres skaperkraft. Om du er fra Rana, og ser noen fra Rana som lykkes blir du stolt. Den lokale forankringen er essensiell i alt kulturarbeid, sier Myrberget. 
– Bestillingen er et kulturhus, og jeg er hyret inn for å holde i den tråden som Hilde Rokkan allerede har begynt å spinne på. Jeg var senest i går i en samtale med ordføreren, som er helt tydelig på at kulturhus er viktig, og det skal vi kjøre en prosess på, men det er jo også så mye annet som kan gjøres! Vi må koble Rana på det nasjonale kulturlivet og melde kommunen inn i Norsk Kulturforum. Også gleder jeg meg veldig til å ta fatt på jobben med å få på plass en kulturplan. Det er noe Rana har manglet altfor lenge. 
DIGITAL LEKEPARK
Myrberget kommer med et blikk utenfra, og har allerede bitt seg merke i flere små ting som kunne vært utbedret i Rana. 
– Sentrum av Mo i Rana er i stor grad bebodd av eldre mennesker, som har forlatt bydelene til fordel for leilighet i sentrum, men hvilke tilbud er det for denne aldersgruppen? Har noen vært i dialog med dem på hva de er interessert i? 
De er garantert interessert i barnebarna sine, så hvorfor er det ikke en stor og utfordrende lekepark, hvor de kan leke med barnebarna? Alt ligger til rette for det i et fokusert handelssentrum. Her er det mulig å breie seg ut med mye spennende. Mo sentrum mangler et sted hvor barn og unge synes det er kjekt å være. 
På Hamar, som jeg kommer fra, har de en digitalisert lekepark som er fantastisk engasjerende, med apparater med lys som du skal treffe i ulik rekkefølge, og projektorer som henger i trærne. Tenk om barna kunne tatt en selfie, sendt den rett til projektoren, for så å projisere seg selv på bakken. Hvor kult hadde ikke det vært?

Den nye kultursjefen kommer rett fra et møte om Newton-rom og Vitensenter. 
– Vi må få til det senteret. Naturressurser, teknologi og digitalisering i ett. Det er utrolig inspirerende!
STOLPEJAKT
Han blir stadig mer interessert i de digitale mulighetene. Noe av det første han gjorde da han kom til Rana var å sjekke stolpekartene, slik at han kan fortsette stolpejakten han begynte med i Odda. Han har nå fanget 50 stolper fordelt på fire kart på Mo, og blitt godt kjent med byen.

– Jeg bare elsker gamifisering av bevegelse. Det er et fantastisk bidrag til folkehelse. Har du hørt om swimtag? Det burde vi prøve å få innført i Moheia bad. Det er et bånd du har med deg som gjest, hvor du samler poeng på vegne av Mo i Rana, og hvor du får poeng etter hvilken stil du svømmer i. Det er også mulig å samle poeng på vegne av din aldersklasse. Hvem blir de første å svømme til Svalbard? Til USA? Ruta til Christopher Columbus? Og bare tenk på hvilke muligheter som kan ligge i det å gamifisere kultur!
Lage Thune Myrberget har allerede gjort seg godt kjent med sin nye by. Foto: Roger Marthinsen
Lage Thune Myrberget har allerede gjort seg godt kjent med sin nye by. Foto: Roger Marthinsen

Myrberget er opptatt av helheten. Som kultursjef skal han ha et helhetlig blikk på de kulturelle tjenestene som tilbys av det offentlige, det vil si kino, kulturskole, bibliotek og fritidsavdeling. Men han har ingen planer om å la det bli med det. 
– Rana kommune skal ha en god og attraktiv tjeneste, men det er viktig å se hele bildet. Da er privat- og frivillig sektor like viktig. Alt virker inn på helheten. Jeg merker allerede at kulturtilbudet i Rana attrakterer meg. Det holder en høy kvalitet, og ikke minst bredde, som gir meg lyst til å gå ut og oppleve det. Jeg startet uka på Babettes med en debatt om klart språk i forhold til leger og pasientjournaler, så var jeg på tre foredrag med Hans Olav Lahlum på onsdag, på Riksteateret på torsdag og på fremvisning sammen med Rana filmklubb. Forrige lørdag måtte jeg faktisk velge mellom Music og Helge Lien Trio. Det er et enormt mangfold. 
YOUTUBE-FESTIVAL ELLER LAN-PARTY
Myrberget ønsker å se nærmere på om kultur treffer de aldersgruppene vi har. 
– Den generasjonen som nå blir pensjonister er en ny gruppe eldre, som er mye mer rocka enn generasjonen før dem. Da må vi henvende oss til dem på en ny måte, og ta deres identitet på alvor. For å ha et godt kulturtilbud må vi koble generasjoner sammen, og utvikle et kulturliv som har bærekraft. Ofte er det slik at det man har opplevd av kultur selv er det man gir videre til den kommende generasjonen, og da kan det være vanskelig å snappe opp nye uttrykk.

Det brukes for eksempel mye tid på å kritisere unge for at de sitter for mye foran TV- og dataspill, uten at man egentlig har satt seg inn i hva det er snakk om. Jeg så et intervju med en 14-15 år gammel Fortnite-spiller på YouTube, som forberedte seg til en konkurranse. Han snakket jo som en toppidrettsutøver! 
– Vi lærer at å hacke er noe negativt, som forbindes med cyberangrep og terror, men det å hacke er jo egentlig bare å være litt smartere enn systemet.



Kanskje er det på tide at vi hacker våre egne hoder, og forsker litt sammen med de unge. Det er mye vi ikke gjør. Tenk om vi kunne arrangert en YouTube-festival eller LAN-party i Rana? Hvor fett hadde ikke det vært!
VIL BRUKE NATUREN
Lage Thune Myrberget er profesjonell musiker, og var først inne på tanken å ta trommesettet med seg til Mo i Rana for å se om noen hadde bruk for hans kompetanse også på det feltet. Nå kan det se ut som trommesettet blir solgt. 
– Jeg tenker at om jeg skulle ta det opp igjen, kan jeg kjøpe nytt og satse med blanke ark. Jeg har først og fremst lyst å ta i bruk naturen mer. Landskapet i Rana tiltrekker meg. Det er svalere og mykere enn det vestlandske, hvor du må gå rett opp 1000 – 1400 meter nesten uansett om du skal komme deg ut. Kanskje jeg skal begynne med kajakk? Også har dere vel to squashhaller. Det er jeg veldig glad for, sier Myrberget. 
ØNSKER SAMSKAPING
Mantraet hans i forhold til hans nye jobb er samhandling og samskaping, på tvers av generasjoner, fagområder og geografi. 
 – Hvordan kan vi best utvikle hverandres ressurser sammen? Kulturavdelingen i kommunen har fire store områder med 47 ansatte, og noe av det første jeg skal gjøre er å arrangere en fagdag, slik at vi kan bevisstgjøre hverandre på akkurat det. Vi produserer jo alle innhold for de samme brukerne.
Lage tar seg en pause. 
– Jeg har et minne som sitter sterkt i fra Odda. Da barnekoret og songlaget øvde i to rom, nesten vegg i vegg. Jeg gikk inn og inviterte songlaget inn for å høre på ungene, og det ble en hel sak med at jeg måtte gå om styret og så til dirigenten, og hun måtte innvilge tillatelse til det. Etterhvert kom de eldre korsangerne tuslende inn, og ble stående å høre på de 28 barna som sang Marcus og Martinus. Da hadde jeg tårer i øynene, fordi det var den første gangen i min tid som kultursjef i Odda at jeg var vitne til at de eldre fikk se de unges musikkglede. 

Kunne de lagd en konsert sammen? Vi må våge å være åpne for disse møtene på tvers av alt. Om det skal være slik at man må gå formelle omveier hver gang noen skal bevege seg 20 meter i en gang… Da blir det vanskelig å lykkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar