onsdag 19. august 2015

Albert Petersson og Selma Lagerlöf i Odda

Industrilederen Albert Petersson var knytta til nobelprisvinnende forfatter Selma Lagerlöf
I går - den 18 august 2015 - markerte vi bortgangen av Dr. Albert Petersson (1870 - 1914). Han var den første industrilederen i Odda og den som var med på å bygge det industrisamfunnet vi har i dag.

I Odda er det kun en eneste gate som et oppkalt etter en person. Det er Albert Petersson. Gjennom sin måte å lede bedriften på fikk han en unik posisjon hos innbyggere og arbeidere i Odda.

Når jeg kom til Odda visste jeg det var to søyler - eller bein - som kulturen hvilte på: Industri og litteratur. Jeg visste at det var disse to som samlet identiteten i byen.

Industri som kultur
Etter den opphetede UNESCOprosessen i Odda ble industrihistorikken vond. Smtidig har man fått to nye industrieventyr i Odda. De er helt i startgropa, men troen, investeringene og resultatene viser at dette er suksesser.

Alt dette bygger tilbake til Petersson sin evne til å lede bedrift, utvikling, teknologi, ledelse og finans. Den svenske Doktoren hadde allerede vært i flere verdensdeler og bygd opp bedrifter. Så blir han kontaktet av Sam Eyde og kommer han til lille Odda, sammen med sin tyske kone.

Litteratur som kultur
De siste ti årene har det bygd seg opp et kraftfullt miljø for litteratur i Odda. Frode Grytten, Marit Ekemo og Lars Ove Seljestad er noen av de som har fått suksess utover egen region.

Tidligere kultursjefer - Nina Kongtorp og Else-Marie Sandal - fikk ideen om å ta tak i dette faktum. Det ble starten og i år feirer vi 10 års jubileum.

Jeg vet at min rolle er å utvikle begge disse kulturelle bein.

Når jeg kommer til Odda oppdager jeg en fantastisk kobling. Albert Petersson vokste opp i Landskrona. Hans far var bedriftsleder og i dere hjem fikk de en guvernante. Hennes navn var Selma Lagerlöf.

En av Sveriges største forfattere fikk blant annet Nobels litteraturpris 1909.

Det var denne damen som var sammen med Albert i hans yngre år. En stor industrileder vokser opp sammen med en av Nordens største forfattere. At Albert Petersson var kjent for å lese mye forundrer meg ingenting.

Albert leser for sin sønn Klaus på trappen til hjemmet deres i Odda.
Her er et bilde av Dr. Albert Johan Petersson. Sittende på trappen hjemme i Odda og leser for sin sønn Klaus. Her føler jeg vi har et unikt bilde på hvordan det beste verdien i lederskap forenes med den beste verdien i litteraturen. Det bildet inspirerer. Sammen med Jan-Anders Dam-Nielsen   skal vi nå starte arbeidet emd å bygge opp et Industrisymposium i Odda.

Her kan dere høre utdrag fra talene vi holdt i forbindelse med markering av Peterssons bortgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar