lørdag 8. august 2015

Dataspillfestival for voksne!?!

Barn- og unge kan dataspill, men forstår de voksne hva som egentlig skjer? Trenger vi en festival? 
Hvor er ungdommen? Hva gjør barna våre? Jo - de er engasjerte i det vi voksne kjører dem til. Det vi voksne har organisert. Det vi voksne kan. Det vi selv har gjort når vi var barn. Vi gjør det vi mener er godt. Trygt. Sikkert. Bra. Lurt. Smart....og som vi forstår! 

Men forstår egentlig voksne hva som er er best for barn- og ungdom? 

Hva vet egentlig voksne om dataspill? Hackermiljøer? Virusutviklere? Appprogrammering? Sosiale medier? Snapchat? Instagram? Minecraft? WoW? 


En historie fra Odda
Her om dagen fikk jeg servert en herlig historie fra et Oddahjem. Det handler om Petter og Andre (fiktive navn) som er 6 år gamle. De leker sammen hver dag. De er naboer. Men all moro tar en slutt. Klokka 19:00 må de avslutte fordi foreldrene er blitt enige det. Gutta skal legge seg og trenger kveldsmat og stell. . Ro og søvn skaper sunne barn.  
Så oppdager faren til Petter at disse to guttene fortsetter å leke sammen til langt på natt.
Hvordan oppdages dette? Jo - guttene har iPad med seg i senga. Her spiller de Minecraft. Dette er som digitale legoklosser. ALT ER MULIG. 
Sammen har de lagd en heldigital 3D versjon av huset til Petter. Sammen. Med iPad´ene kan de samarbeide samtidig i spillet og har bygd opp en detaljert modell av huset. Rom, møbler, interiør og eksteriør. Man kan bevege seg gjennom huset. opp og ned trapper og inn på rom.
Hva vet vi voksne om barns datakompetanse - egentlig? 


Ansvarlige voksne? 
Er du fornøyd med å være en voksen som IKKE forstår hva som skjer? Når man ikke forstår hva barn- og unge driver med - skal vi da forby det? Kan begrenseninger og straff skape bedre barn og unge? Hvor går grensen for kreativt overgrep? Er vi ikke litt forpliktet til å være nysgjerrige på hva slags datakultur barn- og unge har?   

Derfor ble dagens ide: 

Dataspillfestival for voksne

En festival hvor Barn- og unge spiller og leker, mens voksne hører foredrag, prøver, erfarer, hyller og lærer! 

Jeg aner ikke om en slik lørdagsidè kan bli noe av, men la meg like vel bruke en ny metode: Bloggen til kultursjefen. 

Kan du nok om dataspill og barne- ungdomskultur?
Kan du hjelpe oss? 
Vi trenger å gjøre litt research på dataspill og datakompetansen blant barn- og ungdom i Odda. Jeg vil finne ut mer om hva de unge gjør, tenker, drømmer om og trenger av kompetanse for å lykkes med denne hobbyen. 

Finnes det miljøer som er engasjerte i ulike spill?  

Vi ser etter miljøer for blant annet: 
FIFA 

...men også: 

Hackere? 
Jo - hacking er den viktigste måten å tenke på for å utvikle og forstå hvordan systemer fungerer. Sigmund Freud kan sees som en Human Hacker. Hans teorier peker på seksualitet som et forstyrrende "virus" i vår logiske hjerne. Det skaper irrasjonelle reaksjoner og handlinger hos oss.

Denne måten å tenke på er avgjørende for å skape nytt og utvikle nye tanker, ideer og produkter. Hele Odda er bygd på en svær Hack - vannet som renner ned fjellsiden kan fanges i rør og skape kraft! Nå er det nye produksjonmetoder for fangst av Karbon i produksjonen som hjelper lokale bedrifter videre inn i fremtiden. 

Hackermiljøer er viktige - fordi de tenker annerledes og skaper nytt!  

Voksne med kompetanse
Det må da være noen som veit noe om dette? Hvem kjenner noen som kan noe om dette? Hvem fra Odda - har flyttet - og kan noe om dette? 

En opplysningsfestival for voksne og en "spill"-festival for barn- og unge - sammen. Jeg ser for meg at vi kan knytte researchen opp til Ungdomssrådet og at de blir produsenter av en mulig Dataspillfestival for voksne f.eks. i 2016! 

Er dette en dum idé på en lørdag formiddag?

Kontakt oss i Odda kultur gjennom kommentarfeltet under, på Facebook eller ring oss på 53 65 42 54 og 97558451 

10 kommentarer:

  1. Jeg liker tanken. Det er litt av det som er ideen bak dataparty og grunnen til at vi arrangerer det. (The Gathering (www.gathering.org) er godt kjent her). Her er det mange aldersgrupper som spiller sammen eller lager musikk/video/bilder eller programmering. Her kunne det ha vært nyttig som forelder å se hva barna driver med og kan lære av.
    Jeg jobber selv med datamaskiner og har to små jenter og ser for meg at disse kommer til å lære masse nytt og spennende innen spill og underholdning.

    SvarSlett
  2. Hei Lars Erik! The Gathering er virkelig unikt. Det er mange år siden, men jeg dro opp til Hamar en påske sammen med en musikkollega bare for å kjenne på energien :-)

    Fint du også tror det er viktig å involvere foreldre. Det er jo litt artig å se hvordan Dataspill dukker opp i tiden. I House Of Cards viste de presidenten i kjelleren - mens han slapper av og spiller krigsspill på PS3.

    Jeg vil at den digitale kulturen skal være en del av kulturbildet. Da må unge slippe til og de voksne kan få en anledning til lære litt :-)

    Har du noen forslag til hvordan en - eller to dager kan se ut så tips i vei. hva ville du lært? Sett? Hørt? opplevd?

    SvarSlett
  3. Herlig idé, Lage! Nå skal det sies at spillere ikke bare er barn og unge lenger. Det er flere år siden amerikanske forskere rapporterte en snittalder på godt over 30 år. Og spillere er heller ikke fremmed for å snakke "akademisk" om sin hobby. Den årlige Minecraft-konferansen Minecon pleier f.eks. å ha herlige paneldebatter hvor ivrige tiåringer stiller spørsmål på ingeniørnivå til 16 år gamle eksperter. Og jeg har selv holdt foredrag om spill og læring på dataparty i Kviteseid. Men jeg ser poenget ditt! Altfor mange foreldre vet altfor lite om hva denne hobbyen som tar opp så mye av barnas liv og fokus. Og folk som aldri har prøvd å spille har fått lov til å avvise det som "tull og tøys" altfor lenge. Så en opplysningsfestival er absolutt på sin plass. Jeg er med om jeg får!

    SvarSlett
  4. Hei Magnus :-)
    Vi er heldige - du vil være med oss og løfte spillkunnskap i Odda. Opplysningsfestival er sabla godt ord!!! Minner meg også om gode gamle Telenor sin 180 Opplysningen!

    MineCon var godt tips: http://minecon.mojang.com/faq/

    Vi holder kontakten :-)

    SvarSlett
  5. Det er alltid plass med folkeopplysning av voksne i forhold til dataspill. Man møter en på mange måter helt merkelig forståelse av dataspill "ute i verden" det virker litt som det eneste spillet som er laget er: Call of Duty og Grand Theft Auto om man skal tro enkelte der ute.

    Som magnus sier så er det flere og flere spillere som er godt ute av gutterommet og har sine egne familier, skal også nevnes jentene er vel så aktive. De statistikkene jeg fant mest fascinerende dette året, og som jeg har ventet på i flere år, er at godt over halvparten av foreldre der ute spiller dataspill med ungene sine. Et godt steg i riktig retning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du kommenterer :-)

      Du har rett. Det er behov for folkeopplysning av voksne på dette. Jeg tror veldig på den erfaringsbaserte opplysningen og tror en festival som arrangeres av Unge for voksne kan gi et spennende blikk på denne kulturen.

      Lage

      Slett
  6. A propos voksne som spiller Minecraft: http://www.theguardian.com/technology/2015/aug/11/my-mothers-house-death-grief-memories-minecraft?CMP=share_btn_tw

    SvarSlett
  7. Hei Lage. Eg kan hjelpe deg med Lær Kidsa Koding. Er aktiv i Lær Kidsa koding Bergen, og har oppretta mange kodeklubbkurs på Bergen Off. Bibliotek. Ville starta med Scratch. Kidsakoder.no har oversatt oppgåvesett, det er berre å laste dei ned og starte undervisning. Om du tar kontakt, så er det berre å gjere det. Venleg helsing Herdis Moldøen - du har adressa mi i Fylkesbiblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Herdis!
      Fantastisk at du snapper opp dette og kan bidra. hjemstedet ditt tar i mot med åpne armer. Vi holder kontakten :-)

      Slett
  8. Hei! Artig at eg kom over denne saken! Eg jakta nett etter kulturhuset sine facebook sider pga eg har ei stund tenkt på å tilby meg å gjøre noe innen spill/utvikling for ungdommen i Odda. Har vært en gamer sjøl siden barndommen og er det fremdeles i en alder av 34, det var f.eks. eg som introduserte min sønn på 12 år for MineCraft og ikkje motsatt..Har drevet med app- og spillutvikling i noen år som en hobby, og kunne tenkt meg å vise kor enkelt det kan være å lage sitt første spill.. Detta tiltaket virker jo som ein ypperlig anledning.. Så om det kan vær interessant at eg bidrar så ta kontakt! Mvh
    Ronnie A. Moe

    SvarSlett