onsdag 22. juli 2015

NRK i Odda er kultur

NRK sommrbåten kom til Odda 21. juli 2015 og skapte folkehav på kaia.
NRK kom til Odda og lagde folkefest. Bak dette ser jeg en spennende kultursatsning og et tøft mediabilde. Dette mediabildet har endret seg mye de siste årene, men det vi så i Odda viser at NRK har et godt grep om å formidle vår nasjonale identitet.

Etter at TV Norge, TV3 og TV2 kom på luftet har NRK fått nødvendig konkurranse. Totalt sett har dette skjerpet kampen og styrket kompetansen hos alle aktørene. Alle disse er avhengig av penger. NRK får lisens, men alle trenger partnere på prosjekter (Melodi Grand Prix, OL, VM på ski osv.). Hvilken av kanalene har TV-konsepter som best skaper en nasjonal identitet?

Så lenge NRK hadde monopol på programmering av innhold ble det slik det ble. Vi hadde barnetv kl 18:00 og nyheter kl 19:30. Det ble ramaskrik når nyhetene ble flyttet til kl 19:00, men NRK måtte nytenke sine rutiner og konsepter.

Hastigheten på TV økte. Debattene ble kvassere, dialogene kortere og bilderegi med actionpreget selv på nyhetssendinger.

NRK måtte lage noe nytt. Derfor gikk de tilbake i tid og satte opp sakteTV opp på sendeplan. En genial hendelse som skapte engasjement og glede over hele landet.

Både hurtigruta og NSB ble arena for direktesendt tv og folk elsket det. Både for å se og oppleve, men også for å passe på å plassere seg inn i ruta når tog og båt passerer der man oppholder seg.

Nå er det sommeråpent som reiser på turne - og det engasjerer.

Med et imponerende kobbel av journalister og teknisk personell reiser de over store deler av kystlandet på fanger inn by, bygd og nordmannen slik han lever.

Noen av mine selfies og fotominner
Kulturproduksjon
Det er ikke bare TV NRK produserer. De skaper et lokalt engasjement langs hele ruta de seiler. Det er ikke bare på de stedene de ankrer opp. Langs hele ruta er folk engasjert og byr på seg sjøl. Alle kan være med og alle kan se på. Alle kan delta og alle kan dele.

Denne formen for TV produksjon gjør noe med landet vårt og identitetsfølelsen.

Planlegging
I går kom båten til Odda og jeg fikk være med på den lokale planleggingen fra Odda by sin side. Det var mye på bordet, men NRK hadde også sine tanker om hva som ville skape god TV. Derfor ble blant annet tilbud om helikopter til Trolltunga høflig droppet.

NRK hadde plantegninger for hvor scene skulle rigges og båt skulle plasseres og de hadde spesifikasjoner på fibernettverket som måtte leveres til båten. Sikkerhet på land og vann, rigging av gjerder, benker, telt, blomster, flaggstenger, SNØ, skjenkeløyve og helsepersonell. Alt dette ordnet kommunen.

Artistbransjen planlegger med gode marginer og for å sikre gode bidrag hver dag i hele sommer må NRK være ute i god tid. Derfor var Vidar Johnsen booket i februar. Etterhvert som det nærmet seg 21. juli ble det klart at Frode Grytten skulle representere Odda verbalt og Gunn Gravdahl musikalsk.

På tampen fikk vi sendt inn Hardanger fisk med fjellørret fra opprettsanlegget inne i fjellhallene i Tyssedal, lokalt brygget Cider fra Bleie, Vetlagraut fra Skare og SNØ fra Røldal.

Guttorm Rogdaberg gjorde kjempeinnsats som kunnskapslos innover i fjorden, mens Randi Bårtvedt delte sitt engasjement på vei ut av fjorden.

Dette kunne bare toppes av et enormt oppmøte av Oddinger på kaia. De møtte opp for å ta imot båten, og enda fler dukket opp for å oppleve sendingen kl 21:30 på kvelden.

Digitalkultur foreviger
Gi folk en grunn til å møtes og det oppstår kultur. Folk får noe å snakke om - bloggen om - dele på Facebook - Instagram - Snapchat - det digitale gjør at dette lever videre.

Takk til alle som bidro til at denne dagen ble en festdag i Odda. Teknisk og kultur i Odda kommune bidro, Inge Lægreid, Ordfører Opdal var med - selv om han hadde ferie - og alle kreative Oddinger med plakater, regntøy og smil om munnen!

Denne første filmen fra meg viser stemningen fra velkomstseremonien på kaia ca kl 14:14.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar