søndag 29. mars 2015

Hvordan starte en åpen blogg om jobben som kultursjef?

Utsikt over Odda fra Terje og Tove sitt eldorado
Da er det avgjort. Jeg tar imot tilbudet fra Odda og blir kultursjef der. Spranget er stort. Faglig blir det en solid dose med ny læring, men samtidig blir det vår på kreativitet og motivasjon av andre gode sjeler. Men det blir store forandringer med ytre rammer som kultur, nærhet, avtand, boforhold, familie, ansvar og rolle. Jeg skal flytte til et nytt sted og jobbe med en haug av flinke folk som jeg skal bli kjent med...og som skal bli kjent med meg. Det er mye jeg ikke vet, men 50 år har forberedt meg på mye.

Men så er det dette med læring, refleksjon og deling.

Jeg trenger å lære meg vanvittig mye om denne kommunen. Alt innenfor kultur- og idrettssektoren må erfares og forstås. Både den store lokale sammenhengen av kultur, mennesker, tradisjon, historie og muligheter, samt finne ut hvilke ambisjoner, drømmer, behov og ønsker folk har for hverdagene sine.

Både kultur og idrett er innefor mitt område.

De senere årenes studier har vist meg at jeg lærer best ved å blogge. Det er ikke som å notere i en blokk. Jeg bruker multimodalitet. Lyd, film, bilde, illustrasjoner og tekst - men da også fonter og muntlig skriftform.

Ved å kombinere alle disse virkemidlene føler jeg meg fri til å dokumentere det jeg ser og opplever. Derfor har jeg bestemt meg for å blogge om det første først:

  • Hva finner jeg i Odda? 
  • Hvem møter jeg? 
  • Hva er på gang? 

Knagger
Alt fra biblioteket, Litteraturhuset, de fire badene, museet i Tyssedal, demningen, kraftverksminnesmerket, aktivitetshuset og gatekryss. Til arkitektur, kino, UNESCO, idrettsanlegg og turløyper. Jeg skal finne dem - alle stedene - alle menneskene - alle ideene - alle minnene - alle drømmene.

Jeg skal snuble over de som kjenner historiene og bruker mulighetene. Sanglaget, bluesklubben og musikklaget. Fotball, friidrett, skiskyting, slalom, freestyle, skatere og sykkelister. Kulturskoleelever, dansere, fotografer, filmere, musikere, malere, forfattere og filosofer. Høre hva de har å fortelle - og blogge om det.

Så vil vi til slutt sitte med en godt dokumentert research. Og det kan bli et godt grunnlag for ansvar, ledelse og muligheter. Gode planer, sikre rammer og visjoner for et fortsatt godt kulturlivet i Odda. Mye er gjort! Mye kan skje! Masse skal skje! Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at dette blir en spennende reise!
Sandvevatnet - sett fra Terje og Tove sitt eldorado 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar