Er det på tide å
utvide kulturbegrepet?
Jeg er kommunalsjef
og alt jeg skriver er i perspektiv av å jobbe med ansvaret for kultur- og
idrett i en kommunal virksomhet.
Kultur er mer enn
underholdning og idrett. Jeg opplever at kulturbegrepet står i fare for å
vannes ut. Jeg vil ikke blande inn kunst - rett og slett fordi kunst er en del
av kultur. Men jeg ser at begrepet kultur mister både kraft og posisjon i
de besluttende miljøer.
Det er en fare at
politikere og administrasjon tenker at kultur er det samme som underholdning.
Mer som underholdning enn som et sosialt lim med bærekraft. Det er
samfunnsdelen som blir utydelig i begrepet kultur.
Det er vanskelig å
se bedriftens egenkultur som viktig del av begrepet kultur. Det er vanskelig å
se kommunens omdømme som resultat av pågående kultur. Og det er ikke lett for
alle å se at aktiv kultur er veien til opplevd identitet.
Hensikten
Jeg mener at kultur
består av en mengde ulike virkemidler som, brukt riktig, styrker og sikrer en
forstått og eid identitet. Et samfunn med identitet får en egenverdi og styrke.
Slik oppfattes av andre som et fortjent omdømme.
Positivt omdømme,
som stemmer med identiteten, sikrer sosial bærekraft.
Folket velger sine
politikere. Politikerne bestemmer. Administrasjonen utfører. Men hvordan kan en
kommune gjøre politikerne gode? Ved å skape gode resultater. Resultater som
gjør en forskjell. Kulturfeltet gjør en forskjell, men når det er underholdning
og lovpålagte roller som prioriteres blir det Kostratallene som dømmer.
Kulturloven sier
først og fremst noe om fordeling av ansvar mellom stat, fylke og kommune. Samt
at det skal være bredde og tilgjengelig tilbud for alle.
Kostratallene gir en
klar indikator på hvor mye midler man bruker på tjenestenivå i kommunen. Det
sier ikke noe om hvor høy kulturell aktivitet det er i kommunen.
Kulturindeksen måler
kostnader gjennom Kostra, men den tar med seg aktiviteter, publikumsbesøk og
mangfold hos de private og frivillige. Variasjon i opplevelser, tilbud,
frivillighetsregisteret og antall besøk på biblioteket. Da begynner vi å få
temperaturen på samfunnet - ikke bare organisasjonen kommune.
Utvidede
kulturbegrep v. 3.0?
Utfordringen er at
kultur svekkes i kommunen. I sin tid ble det gjort en utvidelse av
kulturbegrepet i Norge. Kultur OG idrett. Dette var helt berettiget. Kultur
handler om at mennesker møtes. Idrett er like mye en kulturell arena om en
konsert eller utstilling.
Men dagens kultur er
mer. Vi møtes på kjøpesentrene utenfor sentrum. Vi møtes på jobben. Vi møtes på
digitale arenaer og vi møtes gjennom alt av kommunikasjon, enten det er aviser,
nettsider, sosiale medier eller kulturprogram.
Vi lever i en tid
hvor det er behov for å se nytt på feltet. Kultur er virkemidlene for å skape
identitet. Derfor vil jeg ta til orde for en utvidelse av kulturbegrepet.
Nye felt
Jeg tror
kulturfeltet har mye å tjene på å favne nye fag- og virksomhetsfelt. Felt som
gir påvirkning og styrker relevans i forhold til identitet. Her er de fire
feltene som jeg mener kan gjøre en forskjell for kulturens rolle i kommune:
- Identitet
- Kommunikasjon
- Digital
kultur
- Bedriftskultur
1: Identitet
Alle menneskelige
opplevelser blir kultur. Kultur skaper en identitet. Identiteten kan være
bevisst eller ubevisst. Forstått eller uforstått. Dette ser man når man
undersøker eget omdømme.
Når kulturarbeidet i
en kommune handler om trivsel og sosial bærekraft kan man spille på alle de
andre områdene: Teknisk, bygg- og eiendom, helse og omsorg, barnevern, skole,
sentrumsutvikling osv. Bl.a. kan man shoppe fra 15 FN-bærekraftsmål og sette
seg felles mål i kommunen. Alle områder jobber da for å styrke
samfunnskulturen.
2: Kommunikasjon
Kommuner skal være
transparente demokratiske organisasjoner. De trenger å kommunisere med borgere.
Informere til borgere og partnere.
En kommune er også
en bedrift med mange ansatte. Intern kommunikasjon er ofte målestokken på hvor
bra man kommuniserer ut.
Dersom
informasjonsavdelingen forstås som kultur får kultur en viktig posisjon og man
blir mer fokusert på kommunikasjon enn informasjon. Dynamisk dialog med
borgerne er klokt.
Dette ligner svært mye på det kultur allerede gjør med bibliotek, kulturhus, kino, bad, kulturarrangementer osv. Vi driver med kommunikasjon og er sentrale tilretteleggere for at folk skal møtes.
Dette ligner svært mye på det kultur allerede gjør med bibliotek, kulturhus, kino, bad, kulturarrangementer osv. Vi driver med kommunikasjon og er sentrale tilretteleggere for at folk skal møtes.
3: Digital kultur
Kulturen
digitaliseres. Digitalisering endrer publikums konsum av kultur. De kommende
generasjonene forventer seg noe helt annet fra scenen enn det som serveres i
dag. Prebz Og Dennis har en hel generasjon med seg inn i kulturhus,
biblioteker, kinoer. Også er de allerede stjerner på Youtube.
Hva gjør kinoen om 10 år når Netflix, HBO, Amazon Prime og Youtube er premissleverandør? Hva gjør biblioteket? Hva med kulturskolen når elevene lærer mer av en Youtube-pedagog fra Brasil?
Hva gjør kinoen om 10 år når Netflix, HBO, Amazon Prime og Youtube er premissleverandør? Hva gjør biblioteket? Hva med kulturskolen når elevene lærer mer av en Youtube-pedagog fra Brasil?
IKT-avdelingen
tenker på ROS og brannmurer, mens hvordan vi samhandler og utvikler oss sammen
med, og gjennom teknologi - er kultur.
Alt fra streaming av
kommunestyremøter til Google Streetview på Trolltunga og egen youtubekalan,
Facebookstrategi og hashtag-strategi.
Så: Når hele landet
digitaliseres bør kulturfeltet ta hånd om refleksjonene og styrke fagfeltets
rolle i organisasjonen.
4: Bedriftskultur
HR tar seg av folks
samhandling og utvikler organisasjonskulturen. Eksempelvis ser vi nå hvordan
ulike bransjen sliter med kulturelle dimensjoner knytta til #metoo.
Dersom kulturfeltet
også vender seg INNOVER i organisasjonen får man aktualisert den kulturelle
dimensjonen og utvikler en sosial bærekraft. Dette kan være alt fra
informasjonsarbeid, språkvask til syngende kommune og julebord, seremonier og
tilretteleggelse av årskavalkade.
Styrking av
bedriftskultur øker trivsel på jobben, øker produktiviteten og utvikler en
identitet av stolthet. Da blir omdømmet til kommunen bedret og borgerne vil se
en forskjell.
Avslutning
Kultur er mer enn
underholdning. Det er selvsagt for de som jobber med kultur og kunst, men ikke
for de som styrer samfunnet basert på demokrati og valgprosesser. Folkevalgte
styrer mye på kostnader. Da må vi synliggjøre verdiene.
Ved å utvide
kulturbegrepet og omfavne disse fire nye feltene vil kultursektoren bli til identitetssektor
og vi blir den sektoren som favner human capital i samfunnsutviklingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar