tirsdag 16. juni 2015

Kultur for regionen

Hardanger Musikkfest viser vilje til samarbeid og ferieavvikling.  
Hardanger musikkfest er over for i år. Det ble en lang rekke gode og varierte konserter i alle de tre tettstedene Odda, Ullensvang og Kinsarvik.

Jeg er jo ganske fersk i området og kaster meg over det jeg kan få med meg av konserter og kulturopplevelser. Etter 30 år i Oslo sentrum slutter jeg ikke å la meg overraske over hvor mye Hardanger har å by på.



Hardanger Musikkfest
Her kommer Norsk Kammerorkester og spiller flere konserter i nabolaget. Det er ledige plasser i salen, men så er det også midt i pinsen.

Mathias Eick mottar internasjonale priser for sitt trumpetspill og samler 30 publikummere på Iris. Det er ikke så nøye. Det blir sterke opplevelser for de som kommer.

Teodor Jansen fremfører kontroversielle tekster i kirkerommet sammen med kammerorkesteret og jeg lar meg slå av hans gode formidling og enormt gode timing. Samspillet mellom skuespiller og orkester gir kammermusikk en litterær dimensjon.

Litterær musikkfestival
Og det er nettopp dette perspektivet som imponerer meg. Tora Augestad og Therese Birkelund Ulvo har gjort noen spennende grep som kunstneriske ledere. I årets festival fnner vi både variasjon, mangfold, dybde, alvor, glede og humor.

De byr på et mangfold av artister. Dette skaper en spennende festival. Den både gleder og utfordrer sitt publikum. Akkurat nok. Akkurat nok til at du kan vokse og lære noen om deg selv som publikummer.

Det andre viktige som disse to gjør er å se på HVOR musikkfest avvikles. De tenker vår region - Odda, Ullensvang og Kinsarvik.

De byr på opplevelser og deler med oss alle. Akkurat slik som Litteratursymposiet henvender seg til både et lokalt og et nasjonalt publikum. Langt utover Odda sine egne grenser. Det gjør Odda stor i verden.

Videoblogg
Jeg fikk en liten prat med Therese på tampen av årets festival. Jeg gleder meg allerede til neste års festival. Tema blir Røtter.

Hva tenker du om festivaler over kommunegrenser?  Del gjerne dine tanker med meg.



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar